BroadBit V2G/OCPP implementáció

BroadBit V2G/OCPP implementáció

Az elektromos autók töltési folyamata új mérföldkőhöz érkezett, az eddig általánosan használt “egyszerű töltés” mellett megjelent az okos töltés, ami számos új, illetve kibővített funkcióval rendelkezik s hagyományos töltéshez képest;

  • töltőpont foglalás (időpont foglalás)
  • kétféle azonosítási és hitelesítése mechanizmus: külső azonosító (egyérintéses kártya, mobiltelefon, stb.) vagy a lényegesen kényelmesebb Plug & Charge (PnC)
  • többféle fizetési, elszámolási lehetőség: automatikus számlázás (előfizetés esetén), bankkártya, feltöltőkártya stb.
  • az áram árához és a felhasználói igényekhez igazodó töltés
  • költségre, megújuló energiaforrásokra és akkumulátorra optimalizált töltés
  • flotta töltés menedzselése

Az okos töltést az elkövetkező egy-két évben utcára kerülő minden elektromos autó támogatni fogja például: Audi E-tron, BMW, Porsche Taycan, VW I.D., Renault Zoe, Nissan, Mitsubishi, Honda, stb.

Várhatóan 2019 végén – 2020 első negyedévében megjelenik az okos töltés újabb verziója, mely a váltóáramú (AC) és az egyenáramú (DC) töltés mellett támogatja a vezeték nélküli (WPT) és a kétirányú (BPT), valamint az automatikus csatlakozású (ACD) töltést is.

A WPT hasonlóan működik, mint a vezeték nélküli töltésű mobiltelefonok, azaz kábel viszi át az energiát a töltőpont közelében a földben elhelyezett töltő segítségével.

A kétirányú energia átvitel esetén nem csak az elektromos hálózat töltheti az autót, hanem szükség esetén a jármű is képes energiát visszatáplálni a hálózatba. Természetesen az egész folyamat felügyelt, tekintettel a pénzügyi elszámolásra és a felhasználói igényekre. A koncepció leginkább a házi erőművekhez, napelekemekhez hasonlít, ahol a feleslegesen megtermelt energiát visszatáplálják a hálózatba, csak jelen esetben felesleges akkumulátor töltésről beszélhetünk.
Az ACD töltés leginkább az elektromos buszok, illetve akkumulátoros trolik esetén releváns, amikor rövid idejű nagy teljesítményű egyenárammal tölthető a jármű a megállóban áramszedő segítségével.

Cégünk sok éves tervezési, tesztelési és szabványosítási tapasztalatát kihasználva saját fejlesztési projektbe kezdett, melynek célja egy töltőpontokba integrálható, V2G/OCPP kompatibilis modul elkészítése.

Az okos töltést két világszerte támogatott szabványcsalád teszi lehetővé, az ISO/IEC-15118 és az OCPP (Open Charge Point Protocol). A BroadBit által fejlesztett megoldás a töltőponton keresztül az elektromos jármű és a töltőpont üzemeltető között teremt vég-vég kapcsolatot, ezzel lehetővé téve a fent említett funkciókat és szolgáltatásokat.

Az ISO-15118: “Közúti járművek – Jármű és elektromos hálózat kommunikációs interfész” című szabvány definiálja a digitális IP-alapú kommunikációs interfészt az elektromos jármű (EV) és a töltő állomás (EVSE) között. Lehetővé teszi a felhasználóbarát Plug & Charge töltési mechanizmust a hitelesítési, azonosítási, elszámolási és rugalmas terhelés vezérlési eljárások segítségével. Ezek az eljárások sok információ átvitelét igénylik az EV és az EVSE között.

Ezt kiegészítve az OCPP egy szolgáltatásokon alapuló kommunikációs protokoll az EVSE és a töltőpont üzemeltető (CPO) között, mely támogatja az ISO-15118 funkcióit. Ezen kívül számos üzemeltéshez kapcsolódó üzenetet is képes továbbítani, például a töltőpont foglalás és foglaltság jelzése, töltőpont üzemidejének (nyitvatartás) beállítása, töltés indítása és leállítása távolról stb.

A szoftverünk folyamatosan karbantartott és frissített nyílt forráskódú implementációkon alapul, ami biztosítja a rendszeres frissítéseket, a hibák és biztonsági rések javítását.