Járműipari kutatási tevékenységünk – 2016-2019

Járműipari kutatási tevékenységünk – 2016-2019

Okos Közlekedési Tudományos Konferencia – Kollégánk 2019. március 8-án, a Zalaegerszegi Járműipari Tesztpályán megrendezett Okos Közlekedési Tudományos Konferencián bemutatta a két, jelenleg futó EU-s kutatás-fejlesztési projektünket és az abban végzett tevékenységünket.

Járműkommunikáció jelentősége a TeamMate koncepcióban

A közlekedésben az önvezető járművek jelentik a következő fejlődési lépcsőfokot. A technológia előnyeihez, mint a kényelmesebb, biztonságosabb és környezetkímélőbb utazás, kétség sem fér. Azonban mai szemmel nézve nagyjából még tíz évre becsülhető a teljesen önálló járművek megjelenése és elterjedése.

Addig nagyon fontos, hogy a felhasználókban, járművezetőkben létrejöjjön egyfajta bizalom a vezetési asszisztenciával, illetve önvezető képességekkel rendelkező autókkal szemben. Ehhez pedig elengedhetetlen, hogy a járművek megfelelően tudják kommunikálni az általuk végrehajtott forgalmi manőverek okát és körülményeit, sőt, esetenként segítséget kérjenek az emberi vezetőtől, hogy olyan szituációkat is kezelni tudjanak, melyeket egyébként önállóan nem lennének képesek. A TeamMate, azaz a csapattárs koncepció pontosan erről szól, hogy az ember és az autó csapatként együtt dolgozva oldjanak meg olyan közlekedési eseteket, melyeket a jelenlegi technológia korlátai miatt egyébként nem vagy csak nagyon lassan tudna kezelni az autó.

Egy ilyen rendszerben a járműkommunikáció alkalmazása kézenfekvő, hiszen segítségével sok olyan szituációról kap időben értesítést a jármű, melyeknél szükség lehet az emberi beavatkozásra. Így felhívhatja a sofőr figyelmét a közelgő eseményre, mint például útfelújítás vagy lassan haladó jármű, és megfelelő információkkal felkészítheti. Ugyanakkor a kooperáció nem csak ebben nyilvánulhat meg, hanem az autó is nyújthat segítséget a vezetésben a sofőr számára.

A sofőr állapotának figyelésével a jármű észlelheti, ha a vezető nem a forgalomra figyel, például üzenetet kapott a telefonján, vagy fáradt. Ilyen esetekben felajánlhatja, hogy átveszi a kormányt és csak szükség esetén vagy a sofőr kérésére adja vissza.

Az AutoMate projektben a V2X kommunikáció az ETSI ITS-G5 (GeoNetworking) stack-jére épül, és olyan közlekedési szituációkban használjuk, illetve elemezzünk, mint az előzés, útfelújítás, valamint körforgalom, melyek tipikusan túlmutatnak a mai önvezető autók képességein.

A NeMo hiperhálózat bemutatása és a V2G kommunikáció konformancia vizsgálata

A környezetkímélő zéró emissziónak köszönhetően a tisztán elektromos járművek (EV) egyre nagyobb számban vannak jelen az utakon. Az akkumulátor technológia mai fejlettségi szintje korlátozza az EV-k hatótávolságát, ami megfelelő töltő infrastruktúra kiépítésével orvosolható. Az okos töltés egy olyan, ISO által szabványosított töltési módszer, mely figyelembe veszi az elektromos hálózat terheltségét és az energiaárak alakulását. Ezáltal olyan terhelés- és költségoptimalizáló lehetőséget biztosít a felhasználók és az energiapiaci szereplők számára, ami lényegesen hatékonyabbá teheti a szektor működését.

Az okos töltés az ISO 15118 szabványsorozatra épül, és alapja a jármű és a töltőállomás közötti ún. Vehicle-to-Grid (V2G) kommunikáció. A V2G a töltőkábelen (vagy akár vezetéknélküli) IP alapú, hitelesített és titkosított üzenetváltást tesz lehetővé.

A közeljövőben várható, hogy a töltőállomások szeparált hálózatai, melyeket tipikusan különböző operátorok üzemeltetnek, átjárhatóvá válnak a mobiltelefonos roaminghoz hasonlóan. A töltőhálózatokon és országhatárokon átívelő, illetve az okos töltést támogató ICT hálózatot NeMo (Hyper-Network for electroMobility) hiperhálózatnak nevezzük. A NeMo célja, hogy összefogja az energia- és az elektromos autók szektorainak szereplőit, és lehetővé tegye közöttük a közvetlen kommunikációt és pénzügyi elszámolást, valamint a magasabb hozzáadott értékkel rendelkező szolgáltatások megjelenését és használatát.

A projektben a V2G kommunikáció megfelelőségi (conformance) teszteléséhez készítettünk szoftvert, amely a szabványosított, TTCN-3 szkriptnyelven írt teszteseteket implementálja, ideértve a kommunikáció felépítését és lebontását, illetve az üzenetek fogadását/továbbítását. A tesztelés során megbizonyosodhatunk arról, hogy egy adott autó vagy töltőállomás megfelel-e az okos töltésért felelős szabványnak. Ennek a különböző jármű- és töltőpontgyártók termékei közötti együttműködés (interoperability) miatt van különösen nagy jelentősége.